DUHOVNO IZPOPOLNJEVANJE
Predmet Liturgična, prostorska in telesna duhovnost je sestavljena iz treh vidikov, ki ustvarjajo tri vrste duhovnosti: liturgična, prostorsko-umetnostna in telesna, kakor je razvidno že iz samega naslova predmeta.
Predavatelji:
– prof. dr. Slavko Krajnc; as. dr. Nikolaj Aracki
– prof. dr. Jožef Muhovič
– prof. dr. Stanko Gerjolj; as. dr. Iva Nežič Glavica
______________________________________________
2. Vajo najdete na tej povezavi: 2019 Vaja L-P-T duhovnost
3. Članek, ki vam lahko služi za lažje pisanje zgoraj navedene vaje: Evhatistija po evharistiji
4. Članek 001-Evharistija v pravičnosti in pravičnost v evharistiji
5. Članek “Postna mašna evhologija”; Duhovnost postne mašne evhologije
6. Članek “Pastoralno-teološka utemeljitev obhajanja nedelje in nedeljske maše”
Predavanja bodo v prostorih teof v Ljubljani.
VAJA PRI PREDMETU LITURGIČNA, PROSTORSKA IN TELESNA DUHOVNOST
»EVHARISTIJA« PO EVHARISTIJI
Cilj vaje: Prenesi razumevanje evharistije v osebno vsakdanje življenje.
- Vaša naloga je, da izberete eno izmed predlaganih sestavin evharističnega bogoslužja:
LITURGIČNA DUH. | PROSTORSKA DUH. | TELESNA DUH. | IZBERI |
Poljub (oltarja in miru): spoštovanje, podaritev, izročitev,… | Liturgična os; prihod na središčni tópos liturgije in prvi stik z njim | Dotik: prijateljski poljub (poljub na lice – različne tradicije pozdravov); poljub iz ljubezni (na ustnice, ljubezenski, erotični poljub); poljub v srečnih in bolečih trenutkih; poljub na čelo, poljub rok, simbolov itd. | Poljub v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Uvodni pozdrav, pokrižanje: izpoved vere | Tópos signifikacije, ki ima tudi prostorske konotacije | križ – pokončna in komunikativna drža telesa v veselju in sreči ter žalosti in bolečini | pozdrav v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Kesanje: Bogu in bližnjemu, “spoved” odpuščanje | Osebnostna uglasitev na liturgični tópos | trkanje, pogled, priklon; pogled navznoter (intrapersonalna inteligentnost), pogled k Bogu – drugemu (interpersonalna inteligentnost) | kesanje (odpuščanje) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Poslušanje: “miza Božje besede”, oznanjevanje | Osebnostna uglasitev na Besedo v prostoru in času (Ps 18A) | sedenje, stoja; koncentracija – aktivno poslušanje | poslušanje (govorjenje) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Darovanje: odpoved darovom, predstavitev pred Bogom, izročitev,(spremenjenje) | »Transsubstanciacija« prostorske v izkustveno prisotnost | hoja, prinašanje, izročanje; darovanje kot komunikacija (darovanje in prejemanje) | darovanje v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Prošnje: hvale, zahvale | Avtorefleksija lastne pozicije v prostoru in času | pokončnost in ponižnost (prosilna in zahvalna molitev pred Najsvetejšim ali svetimi podobami | prošnje (zahvale) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Lomljenje kruha: “ki se daje za vas”, “ki se vas preliva v odpuščanje grehov” | Vdor metafizičnega v prostor-čas | delitev, izročanje; lomljenje Kristusovega telesa; lomljenje kruha kot “lomljenje” oz. deljenje življenja | delitev v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Obhajilo (vrhunec): “cum + unio = zedinjenje z”; vsakdanja duhovna hrana | Obrat k sočloveku | hoja, prejemanje, hranjenje; Stoja – Kristus nas sprejema kot pokončne ljudi ter nas hrani za pokončno držo; Sedenje – obed v vsakdanjem življenju | obed (obroki) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Sklepni blagoslov (oznanjevanje, pričevanje) | Obrat na stvarno in simbolno prehojen »križev pot« | križ, hoja: potovanje z Bogom | blagoslavljanje (blago-sloviti=dobro govoriti) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
Bogoslužna tihota (molčati moram, da v meni zori Beseda (M. Jarc) | »Bog te čaka zunaj« (A. Pronzatto) | dihanje, bitje srca, zrenje; ležanje – takrat je naše telo najbolj “nošeno”, saj se dotikamo tal z največjo površino telesa; sedenje-klečanje, zlasti v tradicionalnih cerkvenih klopeh je to dobra drža za koncentracijo, ko se telo dotika toplega materiala na več mestih; stoja in počasna hoja – telo sinhronizirano z gibanjem notranjih organov. | tihota (umik v samoto) v vsakdanjem življenju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika, … |
- Eno izbrano sestavino bogoslužja primerjajte z življenjem in jo opišite z liturgičnega (prof. Krajnc), prostorsko-umetnostnega (prof. Muhovič) in telesnega (prof. Gerjolj) vidika.
- Čim prej po zadnjem predavanju pošljite pisno refleksijo (5-10 strani) na naslove: slavko.krajnc@teof.uni-lj.si; stanko.gerjolj@teof.uni-lj.si; in jozef_muhovic@t-2.net.
- Sklepno (izpitno) dejanje bo predstavitev napisane refleksije na dogovorjeni dan in v dogovorjenem liturgičnem prostoru, (po možnosti) ob udeležbi vseh treh profesorjev.
- Napisati esej s treh vidikov, npr.: darovanje: darovanje pri maši, v vsakdanjem življenju (kaj lahko daruje otrok, mlad človek, odrasel, zakonca, redovnik, duhovnik, bolnik; telesne drže pri darovanju otroka, mladega, zakonca, redovnika, duhovnika, bolnika; darovanje in prostor…)
- [Preberi članek: http://www.liturgija.si/wp-content/uploads/2010/10/Evhatistija-po-evharistiji.pdf , ki ga najdeš tudi zgoraj pod št. 4]
prof. dr. Slavko Krajnc in as. dr. Nikolaj Aracki Rosenfeld OCist
LITURGIČNA DUHOVNOST
Povzetek vsebine predavanj o lit. duhovnosti: Krajnc, Slavko. 2018. Duhovnost, ki temelji na liturgiji in na “liturgiji” po liturgiji. V: BV 78 (2018) 797-811.
V tej datoteki najdete navodila za pisni izdelek pri predmetu “Liturgična, prostorska in telesna duhovnost”, ki je pogoj za zaključno oceno: 2019 Vaja L-P-T duhovnost
VSEBINA PREDAVANJ, KI SE VSAKO LETO NEKOLIKO SPREMINJA:
Liturgična duhovnost v luči Konstitucije o bogoslužju[1]
- Človek je obredno – liturgično bitje[2]
- Liturgična duhovnost temelji na praznovanju
- Vera – temelj praznikov
- Vera – temelj vsakdanjika
- Obred – red v neredu vsakdanjika
- Preoblikovanje – »Um-form-ung« kot načelo oblikovanja duhovnega življenja[3]
- Bogoslužje in življenje[4]
- Liturgična duhovnost – sad »prve teologije« in šola duhovnega življenja
- Korenine in načela liturgične duhovnosti
[1] Shawn Madigan, Spirituality rooted in Liturgy, The Pastoral Press, Washington, DC, 1988, 117-125.
[2] Bernard Cooke, Gary Macy, Christian Symbol and Ritual, Oxford 2005
[3] Institut für Spiritualität – Münster, Grundkurs Spiritualität, Verlag Katholisches Bibelwerk, Stuttgart 2000, 44-52.
[4] Harmon L. Smith, Where Two Or Three Are Gathered? The Pilgrim Press, Cleveland, Ohio 1995.
[5] Anselm Grün, 50 obredov za življenje, Celje: Mohorjeva družba 2009.
[6] L. Edward Philips, Liturgy and Ethics, v: Paul Bradshaw, Bryan Spinks (ur.), Liturgy in Dialogue. Essays in Memory of Ronald Jasper, Minnesota 1995.
[7] Slavko Krajnc, Evharistija v pravičnosti in pravičnost v evharistiji, v: BV 71(2011) 1, 7-18.
[8] Slavko Krajnc, Postna mašna evhologija, v: BV 57(1997) 4, str. 529-544.
[9] Slavko Krajnc, »Evharistija« po evharistiji, v: http://www.liturgija.si/wp-content/uploads/2010/10/Evhatistija-po-evharistiji.pdf ; Pastoralno-teološka utemeljitev obhajanja nedelje in nedeljske maše, v: Matjaž Kramberger, Nedelja – čas setve in žetve za nebesa, Maribor 2009, 15-29.
[10] Lambert Beauduin, Liturgy the life of the Church, Saint Michael’s Abbey Press, Farnborough 2002.
[11] Julka Nežič, Družina slavi Boga. Mali družinski obrednik. Maribor 2007.